Nu mai este cazul să menționăm cât de cunoscute și utilizate sunt dronele la nivel grobal, având în vedere că numărul acesora crește de la o zi la alta, fiind utilizate în varii domenii. Iar printre cele mai cunoscute domenii de utilizare a dronelor sunt cinematografia, fotografia, securitatea, agricultura, mass-media, topografia, dar și multe altele.

Și în țara noastră dronele se regăsesc în diverse domenii de activitate, printre cele mai importante fiind fotografierea, filmarea la o calitate înaltă, supravegherea unei suprafețe foarte mari, dar și pentru realizarea unor clipuri de diferite dimensiuni. Din punct de vedere legal drona este încadrată în rândul aeronavelor civile și se numește „aeronavă fără pilot la bord”.

Instituția care se ocupă de reglementarea zborurilor acestor aparate este Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și se află în subordinea Ministerului Transporturilor. De altfel Guvernul României a elaborat un proiect de lege pentru noul Cod Aerian, document care va intra în vigoare după trecerea prin Parlament şi promulgarea de către preşedinte, informează Agerpres. Astfel, ţara noastră încearcă să se alinieze la legislaţia europeană în vigoare, iar prevederile legale au rolul de a asigura desfăşurarea de zboruri în deplină siguranţă.

Un aspect foarte important în ce privește utilizarea dronelor este legat de faptul că desfăşurarea activităţilor de zbor în condiţii de legalitate este condiţionată de deţinerea în termen de valabilitate a unor aprobări, avize, autorizaţii sau certificate eliberate de AACR.

Primul pas pe care trebuie să-l urmezi după ce ai achiziţionat o dronă este obţinerea unui certificat de identificare, în acest sens trebuie să completezi un formular cu datele dronei (formular pe care îl  găsești pe site-ul instituției). După ce plătești o taxă în valoare de 90 de euro, la care se adaugă TVA, trebuie să trimiți pe mail documentația și să aștepți aprobarea. Vei primi o invitație pentru a te prezenta la sediul AACR cu drona, în vederea instalării unui microcip de identificare, în cazul pierderii acesteia, după care vei primi certificatul de înmatriculare propriu-zis.

În cazul anumitor aparate ai nevoie și de un certificat de navigabilitate, care să demonstreze că drona este conformă cu proiectul aprobat în certificatul de tip şi că întreaga documentaţie, inspecţiile şi încercările relevante atestă condiţiile de operare în siguranţă.

Legislaţia în vigoare se referă la suprafaţa spaţiului aerian naţional în care ţara noastră îşi manifestă suveranitatea. Regulile, principiile şi limitările de folosire a spaţiului aerian naţional sunt stabilite de Ministerul Transporturilor pentru aeronavele civile şi de Ministerul Apărării Naţionale pentru aeronavele de stat. Potrivit sursei citate, noul proiect de lege specifică faptul că orice zbor trebuie să fie autorizat, iar operatorul unei aeronave are obligaţia de a asigura operarea acesteia astfel încât să nu fie puse în pericol viaţa sau proprietatea altor persoane. Înălţimea de zbor minimă şi maximă sunt stabilite prin reglementări naţionale sau europene ce se aplică zborului sau categoriei de aeronavă.

Prin urmare, în calitate de operator al dronei fără pilot la bord ai obligaţia să ghidezi aparatul numai în câmpul vizual direct. În eventualitatea apropierii de dronă a unei aeronave cu pilot la bord, îţi revine obligaţia de a înceta activitatea de zbor, aducând drona la sol. În ce privește altitudinea de zbor, drona trebuie să se poziționeze la o altitudine sub 300 de metri deasupra clădirilor sau a oamenilor, dar aparatul trebuie să fie în permanenţă în raza ta vizuală.

Fiind încadrate în legislație ca și aeronave fără pilot la bord cu masa maximă la decolare mai mică de 150 de kilograme, dronele pot ateriza şi pot decola de pe o altă suprafaţă de teren sau de apă decât un aerodrom certificat, respectând următoarele condiții:

  • suprafaţa respectivă este în extravilan;
  • ai obţinut acordul proprietarului persoană fizică sau juridică;
  • atât dimensiunile, cât şi configuraţia terenului sau luciului de apă permit desfăşurarea zborului conform categoriei de aeronavă utilizată;
  • respecţi eventualele restricţii stabilite de autoritatea locală sau de stat cu privire la activitatea de zbor deasupra respectivului teren;
  • dacă suprafaţa terenului de pe care decolezi sau pe care aterizezi drona este în perimetrul unei zone de control de aerodrom, trebuie să stabileşti o procedură pentru coordonarea activităţilor de zbor cu unitatea de trafic aerian în cauză. 

Conform noului proiect de lege, zborul dronei în spațiul aerian național intră sub incidența Codului Aerian, iar nerespectarea reglementărilor specifice referitoare la operarea acesteia poate atrage răspunderea contravențională, civilă sau penală, după caz.