Companiile de închirieri auto din Japonia au descoperit de ce anumiți clienți returnau autovehiculele cu nici măcar un kilometru parcurs înregistrat. Conform studiilor realizate de aceste companii, cel puțin unul din opt șoferi nu folosesc mașinile de închiriat pentru a ajunge dintr-un punct A într-un punct B, ci mai degrabă pentru a putea ațipi câteva minute, pentru a-și termina proiectele care trebuie predate la servici sau chiar pentru a-și îmbunătăți abilitățile de conversație.

Ciudatele obiceiuri au fost descoperite după ce Orix Auto a observant că o parte din cei peste 230.000 de utilizatori înregistrați nu conduceau vehiculele închiriate, după cum a raportat și ziarul Asahi Shimbun. Ba mai mult decât atât și alte firme de închirieri auto au observant anomalii similare în ce privesc înregistrările kilometrilor parcurși de către clienții lor. Compania Times24, care are mai mult de 1,2 milioane de utilizatori înregistrați, a descoperit că o parte dintre clienți au tras un pui de somn, au muncit sau chiar le-au folosit pe post de spațiu de depozitare pentru obiectele personale. Potrivit publicației Asahi, unul dintre clienții unei firme de închirieri auto a declarat în cadrul unui sondaj că a închiriat o mașină pentru a consuma alimentele cumpărate dintr-un magazin din apropiere deoarece nu a găsit un loc unde să ia prânzul.

Totodată publicația remarcă ușurința cu care mașinile companiei Times24 pot fi închiriate online precum și coturile reduse având în vedere că pentru o jumătate de oră clienții plătesc aproximativ 2.95 lire sterline, fiind disponibile în mai mult de 12.000 de locații din Japonia. O altă firmă care efectuează servicii similare, NTT Docomo, a constatat printr-un sondaj efectuat în 2018 cu ajutorul a 400 de clienți că cel puțin unul din opt nu a închiriat mașina pentru a o conduce, ci pur și simplu a folosit-o pentru a putea dormi sau pentru a vorbi la telefon cu familia, prietenii sau chiar cu o parte dintre partenerii de afaceri.

Astfel ei au încercat să profite de liniștea pe care o găsesc în astfel de mașini pentru a se uita la televizor sau pentru a exersa cântatul ori conversația în limba engleză. Un reprezentant al companiei Docomo a declarat pentru Asahi:

„Autovehiculele pot fi folosite ca spațiu privat. Oamenii au folosit vehiculele noastre în mai multe moduri decât ne-am fi așteptat”.

Cu toate acestea, reprezentanții companiei Orix nu au fost de acord cu faptul că oamenii folosesc mașinile lor pentru orice altceva în afară de condus și totodată au amintit clienților de daunele pe care le-au provocat atunci când au realizat altceva în afară de a conduce. Și potrivit ziarului Asahi, unul dintre reprezentanții Orix a spus:

„Conducătorii auto ar trebui să oprească motorul vehiculului atunci când staționează și nu recomandăm clienților noștri să închirieze vehicule în alte scopuri decât călătoriile. Credem că mașinile noastre sunt folosite pentru condus”.

De altfel Orix Auto este una dintre acele companii care le permit utilizatorilor înregistrați să își rezerve mașinile online și mai mult decât atât să deblocheze vehiculul ales cu o cartelă preplătită. Achitând o taxă lunară de aproximativ 18.5 dolari, clienții pot beneficia de o mașină standard având tariful de 1.85 dolari pentru 15 min. Din acest motiv clienții profită de aceste avantaje și de prețurile reduse ale acestor servicii permițându-și să realizeze orice altceva într-o astfel de mașină în loc să o conducă.

Dovezile anecdotice sugerează că anumiți clienți ai companiilor de închirieri auto profită de avantajele și costurile scăzute ale serviciilor acestora pentru a se odihni între două întâlniri cu clienții firmelor pentru care aceștia lucrează, în timpul călătoriilor de afaceri sau pur și simplu pentru a scăpa de șefi și de alți colegi în timpul pauzelor de prânz.

Nevoia de a restabili o pauză pentru odihnă în timpul zilei este clară. Un sondaj efectuat în 28 de țări, folosind înregistrările brățărilor pentru fitness, a constatat că atât bărbații cât și femeile din Japonia au dormit în medie doar 6 ore și 35 de minute pe noapte – cu 45 de minute mai puțin decât media internațională. Acest fapt arată că Japonia este ţara în care se doarme cel mai puţin în lume, un fenomen datorat atât programului de lucru prelungit cât și faptului că majoritatea japonezilor fac naveta către locul de muncă, de cele mai multe ori pe distanțe lungi.

Iar un alt sondaj realizat de către compania din domeniul produselor de sănătate, Fuji Ryoki, a constatat că 92,6% dintre japonezi, cu vârsta de peste 20 de ani, au declarat că nu dorm suficient.

De altfel, în Japonia, somnul la locul de muncă (Inemuri) este ceva obișnuit și acceptabil din punct de vedere social, fiind privit mai degrabă ca un semn de implicare și seriozitate, considerându-se că persoana respectivă este atât de dedicată încât a muncit până la epuizare. Astfel cei mai mulți dintre japonezi adorm în mijloacele de transport, în parcuri, mall-uri, cafenele, practic în aproape orice loc public. Având în vedere că dormitul în public este atât de răspândit, japonezii i-au găsit și un nume – inemuri („prezent în timp ce dorm”).

credit foto: scmp.com, Open Culture