Viitorul tren de mare viteză al operatorului feroviar JR East din Japonia a intrat deja în teste. Se numește Alfa-X și va fi construit de către Kawasaki Heavy Industries și Hitachi. Alfa-X este capabil să meargă cu o viteză maximă de aproximativ 400 km/h, însă acesta este destinat să transporte pasageri și prin urmare va circula cu o viteză ceva mai redusă, de “doar” 360 km/h.

De precizat faptul că acesta va fi pus în circuit începând cu anul 2030, iar până atunci acestui tren i se vor face multiple teste, astfel încât să nu apară probleme la punerea lui în funcțiune. Testele pentru trenul Alfa-X se vor realiza pe timpul nopții pe traseul dintre orașele Aomori și Sendai din nord-estul Japoniei. De altfel viteza mare cu care va circula acest tren a adus și câteva schimbări importante în ceea ce înseamnă designul și forma acestui tren de mare viteză.

Pentru a rezista vitezelor extrem de mari, Alfa-X are un ”nas” de 22 de metri, proiectat pentru a reduce presiunea şi zgomotul creat de tren, mai ales în momentele în care acesta va parcurge tunelele de pe traseu. Potrivit producătorilor, Alfa-X va beneficia de multiple caracteristici high-tech, precum senzori de vibraţie şi de temperatură. Două sisteme diferite de frânare vor fi folosite pe Alfa-X, care va beneficia de asemenea şi de plăci magnetice plasate lângă şine, pentru a încetini. La bordul trenului, va exista şi echipament special anti-cutremur, care va reduce impactul suferit în urma posibilelor mişcări ale plăcilor tectonice.

Alfa-X va fi cel mai rapid tren de tip Shinkansen (cunoscut şi ca ”bullet train”) din lume, viteza maximă de 360 km/h depășind-o pe cea a trenurilor din seria E5 shinkansen de 320 km/h care rulează în prezent în Japonia și pe cea a trenurilor TGV din Franța. Alfa-X nu este singurul proiect la care se lucrează, deoarece Japonia își dorește un nou tren de mare viteză și pentru Jocurile Olimpice, care vor avea loc în 2020.

Alfa-X se așteaptă să intre în funcțiune în anul 2030 – în același an în care linia shinkansen Hokkaido se va extinde până la Sapporo de la actuala stație de capăt, Shin-Hakodate-Hokuto, la vârful sudic al principalei insulei japoneze. În cazul în care trenul va atinge viteza dorită, călătoria dintre Tokyo și Sapporo va fi aproape înjumătățită la patru ore și jumătate.

credit foto: asia.nikkei.com