România are cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul PISA, care arată cât de pregătiţi sunt elevii de 15 ani. Ţara noastră se clasează pe locul 47 din 79 de ţări.

Gradul de analfabetism funcţional este mare: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.

Cea mai mare scădere în clasamentul PISA este înregistrată la matematică, unde România a obţinut un scor de 430 de puncte, faţă de 444 în 2015. Aproximativ 53% dintre elevi au atins nivelul 2 sau mai mare la matematică, în condiţiile în care media OCDE este de 76%. Aceşti elevi pot interpreta şi recunoaşte modul în care o situaţie poate fi reprezentată matematic.

3% dintre elevi au obţinut nivelul 5 sau mai mare la matematică, ceea ce înseamnă că ei pot modela situaţii complexe matematic şi pot selecta, compara şi evalua strategiile adecvate de rezolvare a problemelor pentru a le trata, media OECD este de 11%, conform Mediafax.

La ştiinţe, România are 426 de puncte, faţă de 435 în 2015. Aproximativ 56% dintre elevi au nivelul 2 sau mai mare în ştiinţă, la o medie OECD de 78%. Aceşti elevi ştiu cel puţin să dea explicaţii în anumite contexte familiare sau pot trage concluzii. Doar 1% dintre elevii români au avut performanţe la ştiinţă (nivelul 5 sau 6) vs media OECD de 7%. Asta înseamnă că aceşti elevi îşi pot aplica cunoştinţele învăţate la ştiinţă în diferite situaţii.

La citire, România a obţinut 428 de puncte faţă de 434 în 2015. La acest capitol suntem aproape de nivelul din 2009, când ţara noastră obţinea 424 de puncte.  Un procent de 59% dintre elevi au atins cel puţin nivelul 2 la citire, media OECD fiind de 77%, ceea ce înseamnă că aceşti elevi pot identifica ideea principală într-un text de lungime moderată, pot găsi informaţii bazate pe criterii explicite şi pot reflecta asupra scopului şi formei textelor.

Numai 1% dintre elevii români sunt performanţi în privinţa citirii, adică au putut să atingă nivelul 5 sau 6, media în OECD fiind de 9%.

În urma acestor rezultate, se apreciază că gradul de analfabetism funcţional este mare: 44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.

Situația este cu atât mai dramatică cu cât noul guvern liberal a decis ca la rectificarea bugetară din acest an bugetul Ministerului Educaţiei să primească cea mai mare lovitură prin reducerea substanțială a acestuia, ministrul Educaţiei, Monica Anisie,  susținând că pe actuala „construcţie” în materie de investiţii şi priorităţi de la ministerul Educaţiei, dacă s-ar aloca 6% din PIB acestui domeniu, „nu are ce să facă cu banii”.

„Bugetul acesta trebuie să crească gradual, pentru că nu poţi să dai din primul moment fără să ştii nişte măsuri pe care le vei lua pe termen scurt, mediu şi lung. Vă spun de ce. Pentru că, hai să spunem că astăzi ni se dau cei 6% din PIB.  Dar eu, pe construcţia pe care o am acum, cu cei 6% nu am ce să fac”,

a declarat Monica Anisie, care consideră că această evaluare nu este îngrijorătoare:

„Nu trebuie să ne îngrijorăm de această evaluare. Trebuie să facem diferența de evaluările pe care le face ministerul Educației. Accentul la aceste evaluări interne nu cade pe ceea ce știu elevii, ci pe aplicarea cunoștințelor practice din viață. Trebuie să ne raportăm la acestă situație, iar ministrul Educatiei trebuie să găsească soluții să nu ne mai găsim în asemenea situații.”

a declarat Anisie la digi24.