În urma unui studiu realizat la nivel mondial, experții în domeniul medical au ajuns la concluzia că nu există dovezi clare care să susțină eficiența suplimentelor alimentare pentru sănătatea creierului. De asemenea aceștia spun că nu pot recomanda persoanelor sănătoase să ia aceste „suplimente pentru memorie”. De altfel suplimentele alimentare așa cum sunt vitaminele nu au nici un efect pentru a putea stimula sănătatea creierului și de asemnea spun experții că sunt o risipă de bani pentru oamenii sănătoși.

Potrivit The Guardian, numărul vânzărilor așa-numitelor „suplimente pentru memorie” s-a dublat în perioada 2006 – 2015, ajungându-se la o valoare de 643 milioane de dolari, în timp ce mai mult de un sfert dintre adulții cu vârsta de peste 50 de ani din SUA au consumat aceste suplimente în încercarea de a-și păstra sănătatea creierului. Însă, în timp ce sticlele, pachetele și borcanele sunt aliniate pe rafturile magazinelor cu produse pentru sănătate – existând afirmații că ele ajută la menținerea funcției cerebrale sau a performanței mentale – un grup de experți la nivel mondial spune că în prezent există puține dovezi că aceste suplimente ajută persoanele în vârstă sănătoase și că aceste suplimente ar putea chiar reprezenta un risc pentru sănătate.

“Nu există dovezi convingătoare pentru a recomanda suplimente alimentare pentru sănătatea creierului la adulți în vârstă sănătoși. Nu a fost demonstrat că suplimentele ar întârzia debutul demenței, și nici nu pot preveni, trata sau inversa boală Alzheimer sau alte boli neurologice care cauzează demență.”

Este notat în raport, potrivit The Guardian.

Cu toate acestea, echipa care a întocmit acest raport notează o lipsă de anumite substanțe nutritive, cum ar fi vitaminele B9 și B12, care par să fie legate de probleme ale funcțiilor cognitive sau sănătatii creierului și că suplimentele s-ar putea dovedi utile în cazul persoanelor cu astfel de deficiențe.

Dar experții subliniază faptul că este important să se consulte un medic înainte de a începe orice tratament cu suplimente alimentare și că este mai bine să obțineți nutrienții dintr-o dietă sănătoasă.

De altfel, conform The Guardian, în Raportul Consiliului Global privind sănătatea creierului se analizează dovezi care au legătură cu o serie de suplimente printre care amintim de vitaminele B, acizii grași omega-3, vitamina D, cofeina, coenzima Q10, dar și ginkgo biloba. Echipa a constatat că puține suplimente despre care se afirmă că ar îmbunătăți sănătatea creierului au fost efectiv testate în ce privește impactul lor. În cazul în care există studii, ele oferă dovezi puține sau mixte care demonstrează că aceste suplimente îmbunătățesc funcția creierului sau pot preveni demența.

“Marea problemă este că aceste suplimente alimentare sunt comercializate oamenilor ca și cum ar avea dovezi”

A spus Linda Clare, profesor de psihologie clinică a îmbătrânirii și demenței la Universitatea din Exeter și un membru al echipei din spatele raportului, conform sursei citate.

Echipa recomandă o viziune sceptică asupra unor astfel de produse, spunând că multe dintre ele sunt comercializate cu afirmații exagerate despre impactul acestora asupra funcțiilor mentale. Aceștia subliniază, de asemenea, că astfel de pilule, pulberi și capsule nu sunt, de obicei, supuse acelorași teste de siguranță și eficacitate ca și medicamentele.

Cu toate acestea, Clare a subliniat faptul că raportul a analizat doar impactul suplimentelor alimentare asupra sănătății creierului. “Mesajul nu este că toate suplimentele alimentare sunt necorespunzătoare din orice punct de vedere”, a spus ea.

În legătură cu rezultatele raportului, directorul fundației de caritate Age UK, Caroline Abrahams a spus, potrivit aceleași surse:

„Acești experți eminenți au ajuns la concluzia că nu are rost să luați suplimente pentru a vă proteja sănătatea creierului la o vârstă înaintată, astfel încât sfatul nostru pentru persoanele în vârstă este să vă păstrați banii și să-i cheltuiți pe o dietă sănătoasă, plină de fructe și legume delicioase”.

Profesorul emerit în domeniul Farmacologiei la Universitatea din Oxford, David Smith, susține faptul că pentru a descoperi în esență beneficiile acestor suplimente alimentare este necesar și se impun studii amănunțite. Cu atât mai mult dacă persoanele în vârstă sunt vegetariene ar trebui să se îndrepte către vitamina B12, deoarece în plante nu veți putea găsi acest tip de vitamină. Smith a adăugat că, în timp ce raportul a cerut mai multe cercetări de înaltă calitate pentru a îmbunătăți baza de date, a existat o piedică semnificativă.

“Problema este că autoritățile și companiile producătoare de medicamente par a fi reticente în a sprijini astfel de studii pe vitamine, parțial pentru că nu există nici un beneficiu evident și pentru că nu pot fi depuse brevete”

A spus el, conform The Guardian.

Experții spun că există multe alte măsuri pe care indivizii le pot lua pentru a-și menține sănătatea creierului pe măsură ce îmbătrânesc – incluzând eliminarea fumatului, somnul de calitate, exercițiile fizice, menținându-se implicați în viața socială cât și stimulați mental.