Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) nu a primit încă o ofertă finală din partea asocierii chino-turce CCCC – Makyol pentru construirea Autostrăzii Ploieşti-Comarnic-Braşov, astfel că nu a fost încă atribuit contractul, potrivit unor surse oficiale, consultate de economica.net.

Şi chiar dacă ar fi atribuit, acest contract ar trebui aprobat prin Hotărâre de Guvern. Cum Executivul PSD – care susţinea proiectul în varianta cu chinezii – a fost înlocuit, şansele ca acesta să mai fie aprobat sunt aproape nule, noul Guvern PNL nesusţinând acest proiect. Însuşi ministrul desemnat al Transporturilor din partea PNL, Lucian Bode, a declarat public că nu susţine proiectul realizării prin PPP cu chinezii. Acesta a spus că va trebui făcută o analiză urgentă pe proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov, care se dorea a fi realizat în parteneriat public-privat de către fosta guvernare PSD.

„Pe Comarnic-Braşov va trebui să facem o analiză urgentă să vedem unde au ajuns, în ce stadiu au ajuns cu acest PPP, pe care eu am spus public că nu-l susţin deoarece generează, aşa cum am văzut în rapoarte ale Comisiei Europene, costuri suplimentare duble în multe situaţii, reducerea numărului de kilometri, perioada de implementare foarte-foarte mare, dublă faţă de cât estimau iniţial. Această formă de PPP nu o susţin. Am spus, pe Comarnic-Braşov vom cere un punct de vedere din partea Comisiei Europene şi aprobarea Comisiei, iar dacă BEI, BERD, Banca Mondială, instituţiile financiare internaţionale vor dori să intre ca parteneri în a susţine acest proiect eu cred că se poate realiza şi în PPP, dar împreună cu partenerii europeni, nu aşa cum au vrut, lipsit de orice transparenţă, cei de la PSD să promoveze acest proiect”,

a mai spus Lucian Bode, conform economica.net.

De asemenea, programul de guvernare al PNL privind autostrada care ar trebui să traverseze Carpaţii prin Valea Prahovei prevede doar construirea secţiunii de 58 kilometri de la Comarnic la Braşov, fără tronsonul de la Ploieşti la Comarnic.

„Autostrada Comarnic-Braşov în lungime de 58 km şi costuri 997,75 milioane de euro (preţuri 2014 MPGT) se va promova ca proiect pilot în PPP, prin dialog competitiv. Decizia se va lua doar dacă vom obţine sprijinul Comisiei Europene şi dacă IFI (Instituţiile Financiare Internaţionale), Banca Mondială, BEI şi BERD vor fi de acord să participe la finanţarea proiectului. Se va utiliza Studiul de fezabilitate (SF) din 2015, pe un traseu şi soluţii tehnice moderne şi prietenoase cu mediul ambiant (ex. tuneluri)”,

se arată în programul de guvernare al PNL.

Viorica Dăncilă anunța în luna iulie că renunţă la ideea parteneriatului public-privat pentru bucata de autostradă Comarnic-Brașov, după ce și această porțiune urma să fie construită de două companii, una turcească și una chineză. Conform declarațiilor premierului, după renunțarea la acestă idee, autostrada Comarnic-Brașov urma să fie declarată în prima şedinţă CSAT de importanţă naţională şi să fie construită din fonduri guvernamentale, lucru ce s-a lovit însă de opoziție, președintele PNL Ludovic Orban scriind la acea dată pe o rețea de socializare că Viorica Dăncilă vrea ca autostrada Comarnic-Braşov să fie construită din bugetul de stat pentru „a trage un tun” din care să susțină campania prezidenţială.

Anunţul privind parteneriatul public-privat pentru realizarea obiectivului Autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov a fost publicat pe platforma de achiziţii publice SICAP pe 19 octombrie 2018. Valoarea estimată pentru acest contract este de 1,36 miliarde euro.

Foto: mediafax