Premierul Ludovic Orban a participat luni la ședința comună a Camerei Deputaților și a Senatului. Parlamentul s-a reunit pentru angajarea răspunderii Guvernului pe proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2020, a proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat și a proiectului de Lege privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea unor acte normative.

Declarațiile lui Ludovic Orban în Parlament:

-Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat a ţinut cont de legea pensiilor aflată în vigoare, iar în proiectul de lege pe care l-am prezentat Parlamentului am asigurat sumele necesare pentru creşterea pensiilor.

-Revenirea la o piață liberă în domeniul energiei electrice și al gazului natural nu se va produce imediat, de la 1 ianuarie, ci se va produce cu o perioadă de tranziție care să permită revenirea în bune condiții la fixarea prețurilor pe piață și care, de asemenea, să ne permită să asigurăm reglementarea privitoare la susținerea consumatorului vulnerabil. Se știe că e o problemă care grevează de mult timp și pe care niciun guvern nu a rezolvat-o până astăzi. De exemplu, de prețul reglementat și la energie electrică și la gaz natural nu beneficiază doar categoriile vulnerabile, care au venituri mici, ci beneficiază toți cetățenii români. Ceea ce ne dorim prin reglementarea modului de protecție a consumatorului vulnerabil este să direcționăm resursele către acei cetățeni români care au nevoie de sprijin din cauza veniturilor mici pe care le înregistrează. În perioada de tranziție, până la revenirea la un sistem liberalizat de fixare a prețului energiei electrice și a gazului natural, ne-am asumat răspunderea să venim cu legislația care să reglementeze situația consumatorului vulnerabil.

-De asemenea, am desființat taxa de 2%, care era pusă pentru companiile din Energie și care a generat efecte extrem de negative. Cu privire la domeniul Energiei, OUG 114 a revenit la sistemul prețului pentru consumatorii vulnerabili. (…) Revenirea la o piață liberă în acest domeniu nu se va produce imediat, de la 1 ianuarie, ci cu o perioadă de tranziție, care să revină, în bune condiții, la fixarea prețurilor pe piață și care să ne permită susținerea consumatorului vulnerabil.

-În ceea ce privește Pilonul II de pensii, practic abrogăm acele prevederi care obligau administratorii fondurilor de pensii să-și majoreze capitalul social raportat la suma pe care o administrează din contribuțiile de pensii, prevedere care practic ar fi făcut imposibilă continuarea activității acestor companii care administrează fondurile de pensii pentru că nu ar fi avut capacitatea să obțină resursele financiare pentru a face această majorare de capital și consecința ar fi fost retragerea de pe piață, iar fondurile de pensii ar fi rămas fără administrator. Adică banii fiecăruia dintre cetățenii care fac parte din populația activă și care contribuie la Pilonul II de pensii ar fi rămas fără companii specializate care să administreze fondurile de pensii, cu consecințe extrem de negative în ceea ce privește plasarea acestor bani în plasamente care să producă randamente și care să înmulțească banii care sunt în contul personal al fiecărui contribuabil la Pilonul II de pensii.

-Evident că și în domeniul comunicațiilor și în domeniul financiar-bancar am optat pentru a abroga prevederile care au afectat negativ piețele respective și companiile din domeniu.

-S-au depus o serie de amendamente. Inițial, propunerea noastră în lege privitor la sporurile pentru condiții deosebite a fost aceea de a merge pe un spor în cuantum fix pentru că expunerea la condițiile vătămătoare ale angajaților este egală, indiferent de salariul pe care-l încasează angajatul instituției publice care beneficiază de spor. Așa ni s-a părut corect. Datorită faptului că această lege se adoptă în cadrul aceleiași proceduri de angajare a răspunderii guvernului, afectează bugetul de stat și Legea plafoanelor, pe de o parte. Pe de altă parte, acest spor dat în vechiul sistem cu 15% raportat la salariul brut a făcut parte din contracte colective de muncă la nivel de ramură și ar însemna că dacă schimbăm modul de acordare al sporului să afectăm contracte colective semnate la nivel de ramură. Am acceptat amendamentul care a fost formulat, acela de a acorda în continuare acest spor în forma în care a fost acordat și în anul 2019, și anume 15% din salariul brut pe care îl înregistrează fiecare angajat al instituțiilor publice. Evident, cuantumul sporului va fi la nivelul cuantumului care a fost acordat la nivelul lunii decembrie 2019,

conform Antena3.

Foto: pnl.ro