Carlos Ghosn a fost ani de-a rândul adulat și lăudat ca înalt responsabil al companiei Michelin ,  CEO al Nissan, CEO al Renault și apoi al alianței tripartite Nissan-Mitsubishi-Renault.

A activat timp de 18 ani la compania Michelin, unde a urcat până la funcția de CEO al Michelin Brazilia și Mihelin SUA, contribuind la redresarea acestor divizii și la creșterea profitabilității companiei mama.

Din 1996 a contribuit decisiv la redresarea Renault, proaspăt privatizată, și apoi a Nissan din 1999, dând naștere alianței Renault-Nissan; în 2016 a prezidat  nașterea alianței celor două mărci dimpreună cu Mitsubishi, transformând acest grup de trei mari firme în cel de-al treilea mare concern auto din lume, cu o cotă de piață de 10%.

Cu atât mai șocantă a fost știrea ce a căzut ca un trăznet că Ghosn și un consilier al său au fost arestați la 19 noiembrie 2018 de autoritățile japoneze sub acuzația de contabilitate frauduloasă, evaziune fiscală, fals în declarații fiscale și spălare de bani, compania Nissan l-a acuzat pe Ghosn de încălcare a încrederii și folosire a activelor companiei în scop personal și de folosire a unor sume de bani din trezoreria Nissan pentru investiții personale, iar fiscul japonez îl acuza că a mințit, ascuzând peste 90 de milioane de dolari din veniturile sale și neplătind taxe pentru aceștia între 2010 și 2018.

De asemenea, procurorii suspectează că Ghosn , împreună cu complicele său, au înființat o serie de companii fantomă utilizate pentru a cumpăra proprietăți în numele Nissan, care în realitate erau locuințele lui Ghosn și ale familiei sale în Brazilia, Liban, Olanda, Japonia, SUA și Franța, dar și pentru a ascunde sumele reale primite de Ghosn de la numeroasele entități unde servea ca membru în consilii de administrație, dar și anumite remunerații de la Nissan și Mitsubishi.

Acuzațiile ce i se aduc provin de la denunțurile făcute contra lui Ghosn de către angajați ai Nissan și de angajați ai mai multor companii de audit financiar, care au mers la agenții fiscului japonez și, ulterior, la procurori specializați antifraudă.

Ghosn a fost demis ulterior din toate funcțiile deținute la Nissan și Mitsubishi, iar pe 21 decembrie 2018 a fost pus sub acuzare și pentru o fraudă în dauna Nissan, deoarece s-a descoperit că a trecut în sarcina Nissan o pierdere de 16 milioane de dolari, pierdere provenită dintr-o investiție personală.

Se pare că Ghosn va fi reținut în închisoare până la proces, care probabil va avea loc în vară, între timp procurorii japonezi și compania Nissan trecând la sechestrarea întregii averi mobile și imobile aparțînând lui Ghosn și familiei sale.

Având în vedere aceste evenimente specialiștii se întreabă dacă alianța tripartită Renault-Nissan-Mitsubishi va rezista, mai ales că deocamdată el nu a fost demis de la compania Renault, care însă a anunțat că va face un audit foarte riguros pentru a descoperi daca și Renault a fost înșelată de Ghosn.

Una peste alta, Mr. Fix it, cum este Ghosn poreclit, s-ar putea să nu mai simtă ce însemnă a fi liber pentru o lungă perioada de timp, iar căderea sa atât de bruscă de pe culmi atât de înalte fascinează și uimește în același timp.