Nutriționiștii afirmă că renunțarea la zahăr poate avea efecte benefice cum ar fi o piele mult mai sănătoasă sau o performanță mult mai bună atât în sala de sport, dar și la locul de muncă, însă trebuie să avem grijă deoarece în momentul eliminării zahărului din alimentație putem resimți simptome asemănătoare sevrajului, acesta acționând precum un drog. Odată ce zahărul este eliminat din alimentație corpul se va simți mai energizat și mai productiv.

Dr. Samantha Coogan, președinte al Academiei de Nutriție și Dietetică din Nevada, dar și cercetător la Universitatea din Nevada, explică efectele renunțării la alimentele dulci, afirmând că pot apărea dureri de cap, dureri de stomac sau diverse modificări ale digestiei, toate acestea durând zile sau chiar săptămâni întregi. După ce corpul va elimina zahărul din organism veți putea observa diverse îmbunătățiri atât în sala de sport, cât și la locul de muncă.

Ba mai mult decât atât specialiștii spun că părul, pielea și unghiile pot arăta mult mai bine, în timp ce somnul devine mult mai odihnitor, iar pierdera în greutate este inevitabilă. Este cunoscut faptul că prea mult zahăr duce la un risc ridicat de apariție a diabetului zaharat de tip 2, boli de inimă și cancer. Conform Daily Mail, dr. Coogan a declarat:

„Ar putea fi o comparație aspră, dar gândiți-vă la modul în care trăiesc dependenții de droguri zi de zi. Munca este de calitate inferioară sau inexistentă; antrenamentele sunt fie de minimă intensitate, fie din nou inexistente; și tiparele lor de somn sunt constant perturbate fără să simtă pe deplin odihnă. Zahărul este o substanță care creează dependență pentru unii oameni, deci este cu adevărat necesar să îl abordăm într-o manieră similară cu cea de dezintoxicare de droguri sau alcool”.

Excesul de zahăr poate afecta funcțiile creierului, chiar dacă acesta are nevoie de zahăr ca sursă de energie pentru a putea funcționa. Neurologii au descoperit că gândirea, învățarea și concentrarea sunt toate afectate de cât de eficient poate fi creierul în a folosi zahărul în organism. O dietă bogată în carbohidrați și zahăr, cum ar fi prăjiturile, ciocolata, băuturile carbogazoase și biscuiții, se află în legătură cu declinul cognitiv la vârste înaintate, cum ar fi problemele de memorie și demența.

Un studiu efectuat de cercetătorii coreeni și publicat în Journal of Lifestyle and Medicine în 2017 a constatat că dintre cei 317 copii sănătoși care au participat la acest studiu, cei care au consumat mai multe alimente procesate în loc de a avea o dietă sănătoasă au prezentat o capacitate cognitivă redusă, inclusiv memoria mai slabă pe termen scurt și memoria de lucru, ambele fiind necesare concentrării.

Hiperglicemia este o complicație frecventă a diabetului cauzat de niveluri ridicate de glucoză în sânge. De altfel un studiu publicat în jurnalul Diabetes Care a constatat faptul că persoanele cu diabet zaharat de tip 2 au raportat sentimente intense de tristețe și anxietate în timpul hiperglicemiei acute. Într-un alt studiu realizat în cadrul University College din Londra asupra a 23.245 de participanți a constatat apariția unui efect advers al aportului de zahăr din alimentele și băuturile dulci asupra sănătății psihologice pe termen lung, inclusiv a depresiei. Acesta a fost publicat în jurnalul Scientific Reports în 2017.

De asemenea, dr. Coogan a adăugat, potrivit Daily Mail:

„Zahărul ne face să ne simțim letargici, obosiți, dorindu-ne mai mult, ceea ce are de asemenea un efect asupra corpului. Unii oameni pot simți imediat efectele pozitive ale unei diete fără zahăr, în timp ce la alte persoane poate dura mai mult”.

Înlocuirea zahărului cu alimente mai hrănitoare ar trebui să aducă o stare de bine a organismului. De exemplu o masă după un antrenament fizic bogată în carbohidrați, dar și proteine este necesară pentru a putea reface stocurile de energie musculară pentru a putea elibera o cantitate substanțială de insulină, care va duce substanțele nutritive înapoi în mușchi, accelerând reparația musculară. Cu toate acestea alegerea necorespunzătoare a alimentelor poate duce la oboseală, la scăderea performanțelor la următoarea sesiune de antrenament și implicit la dureri musculare.

Însă dacă se ajunge să se consume alimente și băuturi cu un conținut ridicat de zahăr, acest lucru poate să influențeze obiectivul final al rutinei unei persoane și de asemenea genul acesta de alimentație ar putea contribui la depozitarea grăsimilor. Totodată dacă în organism există zahăr în exces, care nu este folosit pentru energie în diferite activități, acesta trebuie să fie depozitat undeva și de cele mai multe ori origanismul utilizează celulele grase. Potrivit Daily Mail., dr. Coogan mai adaugă:

„Înlocuirea zahărului cu fibre și proteine va crește valorile de sațietate, permițându-vă să vă simțiți mai plini pe o perioadă îndelungată, reducând în același timp aportul caloric global”

Cercetările anterioare au arătat că dietele bogate în zahăr pot deteriora colagenul, proteina care face pielea să aibă un aspect tineresc. În momentul în care zahărul intră în organism, acesta declanșează un proces numit glicare, creând o substanță care poate accelera efectele îmbătrânirii, așa cum sunt ridurile prin degradarea colagenului și a elastinei, care mențin pielea fermă.

Modalitatea prin care organismul face față unei creșteri a nivelului de zahăr este de a produce insulină. Când insulina depășește valorile normale poate cauza inflamație, care este legată de afecțiuni inflamatorii ale pielii, inclusiv psoriazisul și eczema. De asemenea poate accentua acneea, deoarece insulina poate duce la producerea de hormoni care stimulează producerea de sebum. După renunțarea la consumul de zahăr, schimbările se pot observa în decurs de câteva zile după cum explică dr. Coogan, potrivit sursei citate:

„Fructele pot să înceapă să aibă din nou un gust dulce, aproape ca bomboanele, deoarece receptorii gustului au primit o șansă de a se relaxa și să nu mai caute zahărul. Toleranța ta la zahăr începe să se reducă în numai câteva zile de asemenea. Cu cât toleranța la zahăr este mai ridicată, cu atât este posibil să dureze mai mult până când alimentele îndulcite natural vor avea un gust bun ca înainte”.

În concluzie, metabolismul fiecărei persoane este diferit. Mulți factori – cum ar fi genetica, prezența sau factorii de risc pentru anumite boli și afecțiuni cronice, nivelul activității fizice, sensibilitatea la glucoză / zahăr, vârsta, sexul – pot juca un rol în modul în care și în cât timp reacționează organismul în ce privește renunțarea la zahăr.