Legătura dintre alimente și diferitele boli cum ar fi cele de inima, diabetul sau obezitatea este bine cunoscută, dar poate ceea ce mănânci să-ți afecteze bunăstarea mentală? În epoca medievală, oamenii au crezut că ceea ce au mâncat le-a afectat starea de spirit. Dacă doreau stimularea erotică apelau la ouă, carne de vită, rodii sau păun. Se simțeau rău sau dezamăgiți? Apelau la gutui și flori. În absența calmantelor au folosit salata verde și cicoare ca tranchilizante.

Deci, când s-a pierdut ideea că hrana poate afecta unul dintre cele mai mari organe ale noastre – creierul? În timp ce legătura dintre alimente și bolile care necesită o dietă strictă este bine stabilită, orice asociere între sănătatea mentală și dietă este doar o tentativă prin comparație cu celelalte. Dar devine treptat un subiect serios de studiu.

Cercetările efectuate de o echipă condusă de Lina Begdache, profesor asistent de studii de sănătate la Binghamton, New York, au constatat că tinerii (cu vârsta de pâna la 30 de ani) care au consumat alimente de tip fast-food de trei ori pe săptămână au înregistrat mai multe niveluri de suferință mentală. Aceste alimente sunt de obicei bogate în acizii grași saturați și omega-6, care pot avea un răspuns inflamator de grad scăzut în organism, care, la rândul său, este legat de anxietate și depresie atât în cercetarea animală, cât și în cercetările umane.

Cei aflați în studiu care au consumat carne rosie de mai mult de trei ori pe săptămână aveau, de asemenea, potențialul de a dezvolta diverse probleme de sănătate mentală cum ar fi depresie, anxietate, tulburări bipolare, ADHD, Alzheimer, schizofrenie sau care au gânduri suicidale. Dar starea de spirit și carnea sunt legate la nivel celular, triptofanul din carne fiind un precursor al serotoninei, al creierului “chimic”, astfel consumul moderat de carne roșie, ținând cont de modul de gătire al acesteia, pot ajuta organismul.

Studiul a dezvăluit faptul că pentru adulții peste 30 de ani consumul scăzut de carbohidrați și fructele consumate au redus anxietatea și depresia. Fructele sunt bogate în antioxidanți care protejează creierul, dar efectul scăzut al carbohidraților este un puzzle deoarece carbohidrații promovează producția de serotonină. Studiul a analizat atât efectele dietei asupra stării de spirit, cât și invers. “Dar o mare parte este ipotetică“, spune Begdache.

Studiile indică o dietă mediteraneană care este la fel de bună pentru creierul tău ca și corpul tău. “Are toate componentele importante pentru structura sănătoasă a creierului“, spune Begdache – acizi grași polinesaturați, minerale cum ar fi zinc din cereale integrale, carne și lapte, magneziu din legume cu frunze verzi și vitaminele B, C și E din fructe și legume și produse lactate. Legătura dintre dietă și starea de spirit este foarte subiectivă, dar Begdache afirmă că există unele cercetări care arată o îmbunătățire a dispoziției după aproximativ două săptămâni în funcție de dieta adaptată nevoilor individuale. Și de asemenea nu trebuie să uităm de activitățile zilnice care ne ajută să avem un creier sănătos.