Nu-i de mirare că în curând greierii crispy sau burgerii cu viermi de bivol vor deveni feluri de mâncare la modă la fel ca și sushi, având în vedere că analiștii consideră că scăderea prețurilor și totodată reducerea „factorului yuck” (starea de neplăcere creată la vederea insectelor) ar putea împinge piața de proteine provenite din insecte la o valoare de 6 miliarde de lire sterline până în 2030.

Un nou raport a pus sub lumina reflectoarelor o piață care se bucură de o creștere impresionantă, vânzările crescând cu aproximativ 25% pe an, preparatele care conțin insecte având un conținut scăzut de calorii, pe bază de proteine, depășind asocierea acestora cu probele dezgustătoare din diversele reality-show-uri cu celebrități.

Conform The Guardian, unul dintre autorii raportului „Barclays”, Emily Morrison, a declarat:

„Vedem posibilitatea ca insectele să reducă povara mediului din sistemul nostru alimentar. Deși există numeroase obstacole pe care trebuie să le depășim – în special reglementarea, prețul și acceptarea culturală – vedem insectele ca un mediu intermediar viabil pentru consumatorii care doresc să-și alcătuiască dietele în mod sustenabil”.

Producătorii, supermarketurile și restaurantele se străduiesc să obțină o modalitate de schimbare a planului alimentar, pe măsură ce un număr tot mai mare de consumatori îmbrățișează dietele flexibile – în care o dietă bazată în mare parte pe legume este suplimentată ocazional cu carne – și experimentează alternativele la carne și consumul de plante . Impactul dăunător asupra mediului al producției globale de carne a stimulat interesul pentru insecte ca sursă alternativă, durabilă de hrană.

Spre deosebire de vaci sau porci, insectele pot fi crescute în număr semnificativ, fără a ocupa suprafețe mari de pământ și fără a consuma cantități însemnate de apă sau furaje. În raport se subliniază faptul că piața globală a insectelor pentru consum va crește cu aproximativ 24,4% pe an în următorii zece ani, iar vânzările vor ajunge până în anul 2030 la circa 8 miliarde de dolari. De altfel producția comercială de insecte comestibile va crește cu aproximativ 28% pe an, de la mai puțin de 50.000 de tone în prezent la peste 730.000 de tone în 2030. Totodată Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură afirmă faptul că în Thailanda și Vietnam, circa 2 miliarde de oameni consumă deja în mod regulat insecte și sunt considerate o modalitate de a contribui la hrănirea populației în creștere a lumii.

Raportul Barclays citează sushi ca un exemplu de mâncare care în trecut a fost considerată o noutate în vest, dar a fost acceptată de populație, în prezent regăsindu-se de la restaurante de ultimă generație până la rafturile supermarketurilor. Membrii Generației Z, cu accentul lor sporit pe aspectele legate de sănătate și sustenabilitate, sunt “cel mai probabil să depășească factorul” yuck “asociat cu consumul insectelor”, adaugă acesta.

Așadar marile supermarketuri au început să-și testeze consumatorii prin diferite gustări, așa cum sunt pastele, dar și făina și cerealele pe bază de insecte. De altfel, lanțul de supermarketuri Carrefour a adus de anul trecut în magazinele sale spaniole o nouă gamă de paste și cereale pe bază de viermi de bivol, iar Sainsbury și Ocado au pus la vânzare pungi de greieri prăjiți făcuți de compania alimentară din Londra, Eat Grub.

Din acest punct de vedere, co-fondatorul Grub, Shami Radia, a confirmat faptul că această afacere de 5 ani comercializează băuturi energizante pe bază de insecte și pulbere de proteine. Și totodată în prezent a obținut cea mai mare comandă de la grupul german Lidl care va distribui greieri prăjiți în cele 3.200 de magazine proprii.

„Am crezut că batoanele noastre proteice vor fi cele mai populare, dar greierii noștri au fost o surpriză, deoarece Sainsbury a ajutat la transformarea acestora într-un produs de larg consum. Chiar dacă presa a descris insectele din perspectiva probelor din reality-show-urile cu celebrități, în prezent se vorbește despre ele ca și mâncare a viitorului. Mulți dintre clienții noștri sunt consumatori de carne care doresc să reducă consumul de carne, dar nu vor să fie vegetarieni sau vegani”, a spus Radia conform The Guardian.

El a spus că în timp ce greierii au avut o tendința crescătoare, provocarea este să convingă cumpărătorii de beneficiile viermilor de bivoli – un “adaos fantastic” pentru un smoothie sau un flapjack, conform site-ului Eat Grub – precum și cele ale viermilor de făină (excelenți pentru prăjire), fiind mai dificilă din cauza cuvântului “vierme”. Însă lucrul acesta se va schimbă pe măsură ce piața va crește, iar producția s-a îmbunătățit. Ba mai mult decât atât, Ÿnsect, un producător francez de viermi de făină are intenția să construiască cea mai mare fermă de insecte din lume în nordul Franței, în Amiens.

„Prețurile pentru diferite produse variază, dar, în, general, prețurile rămân relativ ridicate. Abilitatea de a automatiza procesul de producere al insectelor va permite aprovizionarea să crească, iar prețurile vor deveni mai competitive cu alternativele din carne și plante”, a mai spus Morrison citat de The Guardian.