Binecunoscuta plictiseală pentru creier este clasificată de specialiști ca și sedentarism care în timp poate duce la o degradare a capacității acestuia de procesare a informațiilor ce duc la dezvoltarea unor boli și tulburări de gândire destul de grave. Pentru combaterea acestor probleme speciliștii au conceput un top al exercițiilor prin care îți poți menține creierul în formă, scrie realitatea.net.

„Sănătatea creierului include o dietă echilibrată, cu puţine grăsimi, cu puţin colesterol şi bogată în antioxidanţi“

Spune, pentru început dr. Robert Bender, director medical la Johnny Orr Memory Center and Healthy Aging Institute, în Des Moines, Iowa, SUA, citat de everydayhealth.com, precizând că pe lângă o dietă echilibrată, creierul trebuie să învețe mereu lucruri noi sau să facă activități care îl incită, iar, deși tehnologia modernă oferă din ce în mai multe variante pentru a face aceste lucruri, în urma studiilor efectuate, aceasta nu dă rezultate pentru adulţii în vârstă! Potrivit unei cercetări publicate în 2014 în revista australiană PLOS Medicine, cercetătorii au analizat datele a 52 de studii diferite referitoare la antrenamentul cognitiv asistat de computer care includeau 4.885 de participanţi şi au ajuns la concluzia că jocurile nu sunt deosebit de eficiente în îmbunătăţirea performanţei creierului. Experţii recomandă mai degrabă antrenarea creierului prin activităţi care ţin de lumea reală, nu de cea virtuală. Exerciţiile care întăresc funcţionarea creierului sunt cele provocatoare şi care oferă noutate, printre acestea enumerand până și banalul citit al unei gazete, dimineața.

“Aproape orice sugestie prostească poate funcţiona”

Dă asigurări dr. David Eagleman, expert în neuroştiinţe şi profesor asistent la Baylor College of Medicine, în Houston, Texas.

“Condusul către casă pe un alt traseu, perierea dinţilor cu cealaltă mână. Creierul funcţionează prin asocieri, ceea ce explică de ce ne este mai uşor să memorăm versurile unui cântec şi redăm mai greu versurile dacă melodia lipseşte, aşadar cu cât sunt implicate mai multe simţuri, cu atât mai bine.”

De asemena, cercetătorii recomandă activități simple, care pot da însă rezultate extraordinare, cum ar fi jocurile simple de cuvinte, sau benzile desenate unde să indentificați anumite lucruri diferite de la o imagine la alta, este de părere dr. John E. Morley, director al Diviziei de medicină geriatrică de la Universitatea St. Louis, autorul volumului „Ştiinţa de a rămâne tânăr“, alături de încă 10 exerciții simple pe care le poate face oricine pentru a își păstra creierul tânăr și abilităţile mintale.

1.Testaţi-vă memoria

Faceţi o listă cu articole care trebuie cumpărate de la magazin, lucruri de făcut sau orice altceva vă vine în minte şi memoraţi-o. După o oră sau două verificaţi cu ce aţi rămas, ce vă mai aduceţi aminte. Puneţi pe listă articole cât mai provocatoare posibil pentru o stimulare mentală mai mare.

2.Faceţi loc muzicii

Învăţaţi să cântaţi la un instrument muzical sau alăturaţi-vă unui cor. Studiile au arătat că învăţarea a ceva nou şi complex pe o perioadă lungă este ideală pentru creierul care îmbătrâneşte.

3.Rezolvaţi mintal exerciţii de matematică

Găsiţi soluţiile problemelor sau exerciţiilor fără a utiliza creionul, hârtia sau computerul. Şi pentru a face lucrurile şi mai dificile încercaţi să faceţi asta în timp ce mergeţi pe stradă.

4.Luaţi lecţii de bucătăreală

Învăţaţi noi reţete. Gătitul implică mai multe simţuri – mirosul, pipăitul, vederea şi gustul, care implică diferite zone ale creierului.

5.Învăţaţi o limbă străină

Ascultarea şi cititul implicate în această activitate stimulează creierul. Şi mai mult decât atât, vocabularul bogat reduce riscul de declin mental.

6.Vizualizaţi cuvintele

Silabisiţi cuvintele şi încercaţi să găsiţi noi cuvinte care încep şi se încheie cu aceleaşi două litere.

7.Desenaţi o hartă din memorie

După ce vă întoarceţi acasă dintr-o vizită într-un loc nou, încercaţi să desenaţi o hartă a zonei. Repetaţi exerciţiul de fiecare dată când ajungeţi într-un loc nou.

8.Provocaţi-vă gustul!

Când mâncaţi, încercaţi să ghiciţi ingredientele din mâncare, incluisv condiemntele cele mai subtile sau plantele aromate.

9.Îmbunătăţiţi abilităţile mână/ochi

Implicaţi-vă într-un nou hobby care presupune abilităţi motorii de fineţe, precum tricotatul, desenatul, pictatul sau asamblatul unui puzzle.

10.Învăţaţi un sport nou – yoga, golf sau tenis

În concluzie, pentru a va păstra sănătos pe tot parcusul vieții trebuie să va aduceți aminte de celebrul îndemn al lui Socrate: Mens sana in corpore sano – Minte sănătoasă într-un trup sănătos, încercând să înțelegeți că dincolo de sănătatea fizică susținută printr-o dietă echilibrată și mișcare, nici creierul nu trebuie ignorat, tehnologia modernă nefiind de folos în acest sens, metodele clasice fiind în continuare de preferat conform studiilor specialiștilor.