Dacă aveți obiceiul să dormiți cu lumina sau cu televizorul aprins, acest obicei ar putea duce la creșterea în greutate după spusele specialiștilor. De altfel într-un studiu care s-a desfășurat pe o perioadă de aproximativ cinci ani, la care au participat aproape 44.000 de femei, s-a ajuns la rezultatul că lumina sau televizorul aprins pe timpul nopții pot interfera cu ceasul biologic al organismului și astfel să ducă la creșterea în greutate a fiecărui individ.

Ba mai mult decât atât lumina artificială poate perturba bioritmul și hormonii organismului, iar acest lucru poate duce către obezitate, după cum au avertizat și oamenii de știință, potrivit Daily Mail. Pe timpul studiului s-a constatat faptul că persoanele care au fost expuse noaptea la orice tip de lumină artificială au avut cu 17% mai multe șanse de a crește în greutate. Cercetătorii sunt de părere că acest lucru se datorează faptului că somnul a fost înterupt, ceea ce a dus la un dezechilibru hormonal și a făcut ca oamenii să caute mai mult acele alimente bogate în calorii.

Studiul a fost realizat de către National Institute of Environmental Health Sciences (NIEHS), din Carolina de Nord, și a inclus aproape 44.000 de femei care au fost înscrise în grupul Sister Study. Acestea nu au avut nici un fel de antecedent cu boli cardiovasculare sau cancer și de asemenea nu au participat nici femei însărcinate. Vârsta participantelor a fost cuprinsă între 35 și 74 de ani, iar pentru acest studiu s-a raportat cantitatea de lumină artificială la care au fost expuse pe timpul nopții.

Rezultatele publicate pe site-ul de specialitate Jama International Medicine au indicat că lumina artificială a dus la un risc destul de mare a creșterii în greutate și a obezității. Comparativ cu cele care nu au fost expuse la lumina artificială, femeile care au dormit cu lumina sau televizorul pornit au avut cu 22% mai multe șanse de a deveni supraponderale și cu 33% mai multe șanse de a deveni obeze. Autorii studiului spun că acest lucru se întâmplă din cauza lipsei de somn, iar hormonii care reglează apetitul sunt în continuă schimbare. De altfel mai mult timp treaz înseamnă și mai mult timp pentru a mânca.

Grupul de cercetători conduși de către Dr. Yong-Moon Mark Park au arătat că expunerea prelungită la lumina artificială pe timpul nopții poate duce la comportamente nesănătoase, printre care: o dietă nesănătoasă, stil de viață sedentar sau stresant, având de asemenea și un dezavantaj socio-economic. Cu toate acestea sunt necesare mai multe studii pentru a confirma datele de mai sus. Însă reducerea expunerii la lumina artificială pe timpul nopții ar putea fi luată în considerare în tot ceea ce înseamnă intervenție de prevenire a obezității, conform autorilor studiului. Conform Daily Mail, profesorul Malcolm von Schantz, de la Universitatea din Surrey a declarat că:

„Constatările sunt perfect logice din punct de vedere biologic. Știm că seara târziu lumina va întârzia ceasurile biologice ale organismului nostru. Știm din studiile experimentale cu oameni că lumina pe timpul nopții afectează metabolismul nostru în moduri care sunt în concordanță cu riscul crescut de sindrom metabolic. Ceea ce este nou la această lucrare este faptul că studiul a avut loc pe o perioada îndelungată, comparând greutatea acelorași indivizi la momentul inițial, dar și după cinci ani. Aceste noi descoperiri nu vor schimba însă sfaturile de a menține o bună igienă a somnului și de a evita lumina și interferențele electronice în dormitor, ci adaugă mai multă tărie în cazul acestui sfat”.

Ba mai mult decât atât, profesorul Dr. Michelle Miller, din cadrul universității din Warwick afirmă:

„Studiul arată că, chiar și după adaptarea la potențialii factori de confuzie, acea expunere la lumină în timpul somnului este asociată cu obezitatea. Autorii s-au adaptat la mulți potențiali factori de confuzie, inclusiv durata somnului, care în acest studiu, dar și în studiile anterioare a fost asociată prospectiv cu obezitatea crescută, în special la copii”, conform Daily Mail.

Experții au declarat că studiul ar fi putut avea o acuratețe mai mare în cazul în care participanții ar fi purtat instrumente care să le urmărească activitatea și expunerea la lumină, în loc să se bazeze pe auto-raportare.

“Constatările sunt totuși în concordanță cu recomandările actuale potrivit cărora mediile de dormit ar trebui să fie cât mai întunecate posibil.”

A adăugat Dr. Miller, conform sursei citate.