Pentru toți cei care caută cu disperare sfaturi de slăbit din partea influencerilor de pe Instagram: nu vă deranjați. De asemenea nu are rost să încercați să urmați sfatul membrilor familiei voastre cu privire la ceea ce mănâncă pentru a slăbi, nici măcar în cazul în care sunteți gemeni identici. Chiar dacă respectați instrucțiunile unei diete standard – reducerea cantității de grăsimi și carbohidrați și numărarea cu meticulozitate a caloriilor – este posibil să nu obțineți rezultatele dorite deoarece în privința metabolismului fiecăruia dintre noi nu se cunosc toate aspectele și de ce are nevoie cu adevărat pentru a putea slabi.

Conform unui studiu realizat în cadrul King’s College din Londra și Harvard, substanțele nutritive din alimentația zilnică au o influență mică asupra răspunsurilor noastre la alimente, iar genetica determină doar 50% din reacțiile noastre. Acest studiu este cel mai extins de până acum, analizând ce influențează răspunsurile individuale la nutrienți, potrivit Daily Mail. Mai mult decât atât, există persoane care trebuie să reducă cantitatea de carbohidrații, altele cantitatea de grăsimi și totodată există persoane care nu au nici un fel de problemă cu nici una dintre ele. De altfel cei mai mulți factori care pot determina creșterea în greutate, apariția diabetului sau indigestia sunt factori care țin de mediul înconjurător – nivelul de stres, felul în care dormim, exercițiile fizice, dar și bacteriile care trăiesc în intestinele noastre.

Studiul, fiind cel mai recent efectuat într-un demers de aproape 30 de ani al epidemiologul Tim Spector din cadrul Kings College din Londra, susține în mod ferm afirmația că dietele personalizate sunt esențiale dacă dorim să controlăm cu adevărat riscul de apariție a obezității precum și alte boli legate de regimul alimentar. Denumit “Predict”, cel mai mare proiect de acest fel realizat vreodată, a analizat ce influențează răspunsurile individuale la nutrienți, implicând 700 de gemeni identici, alți 300 de britanici și 100 de americani. Constatările complete nu au fost încă publicate, dar echipa a împărtășit câteva detalii în cadrul unei conferințe, distrugând multe dintre convingerile ferme despre genetică și produsele alimentare în acest proces.

Lucrând împreună cu o echipă de la Harvard Medical School, Spector, fondatorul proiectului British Gut și Twins UK, a constatat că dieta trebuie să fie în mod special personalizată pentru a avea vreun efect asupra modului în care arătăm și ne simțim. În cadrul proiectului, timp de două săptămâni ei au studiat felul în care au reacționat nivelurile sanguine după fiecare masă pentru toți cei 1100 de participanți. Ei au comparat aceste date cu o evidență a planului de exerciții fizice, a ritualului de somn și a grăsimii corporale a fiecărei persoane, prelevând eșantioane din microflora intestinală.

Un studiu de caz a rezumat: un geamăn a resimțit creșteri ale nivelului de acid gras (trigliceride) din sânge de fiecare dată când mânca chipsuri, aceste creșteri fiind de șase ori mai mari decât în cazul fratelui sau geamăn, al cărui corp nu a reacționat la acea gustare.

Acest fapt reprezentând o sugestie că bacteriile intestinale sunt influențate de o multitudine de lucruri și toate aceste lucruri ne influențează dramatic sănătatea. Datele publicate în urma efectuării unui studiu în 2016, au arătat că 800 de persoane care au urmat diete cunoscute, au avut răspunsuri extrem de diferite la aceleași produse alimentare.

Totodată un studiu efectuat în Israel în anul 2015, a arătat faptul că unele persoane au avut rezultate mai bune în momentul în care au urmat o dietă bazată pe orez și înghețată decât pe salată și invers. Cu toate astea însă, proiectul realizat de Spector este cel care arată cât de important este fiecare aspect al stilului de viață al fiecărei persoane în parte, pentru a putea decide asupra unei diete echilibrate și care să aibă rezultate optime. Doar atunci vom putea obține rezultate în combaterea ratelor în creștere ale obezității, diabetului, tulburărilor digestive și cancerului colorectal.

Ceea ce este important de reținut este faptul că microbiota intestinală se schimbă în fiecare secundă din fiecare zi, astfel că ce ați mâncat în această dimineață, cât de mult ați dormit noaptea trecută și câte e-mailuri a trebuit să trimiteți până noaptea târziu, toate aceste lucruri vor afecta felul în care metabolizați un aliment. Cu toate acestea, Spector avertizează că nu ar trebui să respingem recomandările dietetice venite din partea medicilor nutriționiști. În afară de asta, o idee bună ar fi să acordați prioritate legumelor în loc de carne roșie și apei în loc de milkshake.