Pentru unii dintre noi cea mai mare teamă se rezumă la teama de a vorbi în public (glosofobia) și de a se exprima față de un grup mai larg de persoane. Se poate întâmpla ca printre grupuri restrânse sau printre cunoscuți să nu simți niciun fel de teamă și de asemenea să nu manifești nicio schimbare de comportament, în schimb totul ia o altă turnură în momentul în care ajungi pe o scenă și trebuie să vorbești unor oameni necunoscuți.

Conform unui studiu realizat în cadrul Universității Chapman din SUA, cel puțin una din patru persoane este înspăimântată de ceea ce reprezintă discursul public. Unii dintre ei se înspăimântă pentru simplul fapt că vor fi nevoiți să vorbească unui număr destul de mare de persoane, iar ceilalți nu au avut niciodată o astfel de experiență și prin urmare se tem de cee ce se va întâmpla pe respectiva scenă.

Cum se manifestă teama de a vorbi în public?

Glosofobia se manifestă ca un blocaj psihic și emoțional care se produce în momentul în care persoana se află în situația de a ține un discurs public. De cele mai multe ori brusc apar palpitaţii, mulţi transpiră excesiv, li se usucă gura, gâtul, le creşte tensiunea, li se înmoaie picioarele iar unii chiar au mici atacuri de panică. Teama aceasta de a vorbi în public, dacă nu este tratată sau nu se lucrează la încercarea de a o îndepărta poate duce și la anumite probleme de sănătate. Spre exemplu veți fi predispuși în primul rând la stres și mai apoi la tot felul de boli asociate cu acesta, dar în principal veți avea probleme cu stomacul. Cu alte cuvinete vorbitul în public nu ucide pe nimeni, doar că teama de acest lucru îți poate crea probleme.

Cum se poate trata teama de a vorbi în public?

Ca orice fel de teamă și aceasta se poate trata, mai ales dacă aveți în vedere și efectuarea unor exerciții în acest sens. Mai exact cel mai simplu lucru pe care trebuie să-l faci după ce ai descoperit această teamă este să te îndrepți către un profesionist care să te îndrume în ceea ce ai de făcut și mai cu seamă să îți dea oportunitatea de a participa la diverse dezbateri realizate pe diferite teme, astfel încât să vă puteți obișnui cu vorbitul în public.

Pentru cei care încearcă să își controleze singuri această fobie psihologii le recomandă în primul rând să înțeleagă și să își accepte această frică, și în acest caz fiind importantă expunerea treptată și repetată, deoarece persoană respectivă ajunge în mod gradual să se obișnuiască cu ideea tinerii unui discurs în fața publicului. De asemenea există o serie de tehnici de relaxare care pot fi încercate acasă pentru a depăși starea de anxietate asociată cu această fobie. Printre acestea sunt exercițiile de respirație și de eliminare a tensiunii musculare prin relaxarea progresivă a mușchilor.

Chiar dacă se spune că nu este o artă pe care să o practice toată lumea și aceasta, printre multe altele, se poate învăța și aprofunda ca orice alt domeniu.  Odată cu vorbitul în public se dezvoltă și încredrea în sine.  În țara noastră acest fenomen al vorbitului în public a luat amploare după anul 2010 și de atunci se bucură necontenit de tot mai mulți adepți.