Având în vedere că de ceva vreme nu mai aparțin exclusiv domeniului spa, uleiurile esențiale au devenit o afacere de proporții. Lichidele extrase din plante au fost scoase la vânzare fiind transformate în produse de infrumusețare și de curățare – iar acum studiile efectuate dovedesc că atunci când sunt inhalate în mod corespunzător, ele pot reprezenta un medicament eficient, spune dr. Brent Bauer, director al faimoasei clinici Mayo din Statele Unite.

„Cercetările arată că, atunci când sunt inhalate, uleiurile esențiale activează hipotalamusul creierului, care controlează hormonii, energia și forța”, spune Illup Louis Gravengaard, director al alchimiei la I AM Enlightened Creations, o companie de aromoterapie și stil de viață sănătos. Diferitele uleiuri esențiale declanșează reacții diferite în creier, care, la rândul lor, vă îndrumă sistemul nervos, de exemplu, să se relaxeze.

Dar totodată trebuie să aveți grijă și să nu faceți abuz. „Oricare dintre ele este suficient de puternic pentru a exercită un efect benefic în organism și, de asemenea, poate fi suficient de puternic pentru a exercita un efect negativ”, spune Bauer. Uleiurile esențiale eliberează compuși organici volatili (COV), astfel în timp ce expunerea moderată la cele mai bune uleiuri esențiale poate fi sănătoasă pentru inimă, expunerea prelungită poate prezenta riscuri cardiace.

Care este cel mai bun mod de a utiliza uleiuri esențiale?

Nu inhalați niciodată uleiurile esențiale mai mult de o oră pe zi. Respectați întotdeauna instrucțiunile de pe flacon, iar dacă luați medicamente sau aveți probleme de sănătate, adresați-vă medicului înainte de a începe să practicați aromaterapia. La fel ca în cazul oricărui alt medicament, uleiurile esențiale trebuie utilizate corect pentru a obține recompense uriașe pentru sănătate.

Un dispozitiv special pentru aromaterapie este cel mai eficient mod de a utiliza aceste uleiuri, dar dacă nu aveți unul, puteți pune câteva picături de ulei într-un castron cu apă fierbinte din care ies aburi. În ambele cazuri, utilizați doar câteva picături dintr-un singur ulei. Stați la câțiva metri distanță și respirați adânc de 10 ori, apoi respirați în mod normal. Dacă rămâneți în limita de siguranță și deschideți o fereastră când ați terminat, puteți să faceți aromaterapie în fiecare zi.

Pentru a vă asigura că achiziționați produse originale, urmați aceste sfaturi:

  • aveți grijă la eticheta de pe flaconul cu ulei esential, deoarece adesea avem de-a face cu uleiuri diluate, dulci sau cu arome sintetice;
  • căutați uleiurile pure și organice 100%, fără adaosuri, pesticide sau substanțe chimice sintetice;
  • dacă pe etichetă observăm că este scris grad terapeutic sau distilat cu abur, este chiar mai bine.

Cele mai multe uleiuri esențiale au o durată destul de mare de depozitare – mai mult de un an dacă sunt depozitate într-un loc răcoros și uscat. Dacă în magazinul în care vă aflați este prea cald sau umezeală, cumpărați din altă parte.

În continuare vom vorbi pe scurt despre cele mai bune 10 uleiuri esențiale pentru aromaterapie:

  1. Lavandă

Utilizați-l pentru un somn mai bun. Este cel mai bun ulei esențial pentru relaxare. Cercetările științifice arată că lavanda poate ajuta oamenii să doarmă mai bine și să se trezească mai reîmprospătați. De asemenea s-a demonstrat că lavanda reduce anxietatea, fiind perfectă pentru nopțile când gândurile nu îți dau pace. Beneficiile bonus – lavanda este asociată cu scăderea tensiunii arteriale, a ritmului cardiac și a temperaturii corpului.

  1. Salvie

Utilizați-l pentru a reduce tensiunea arterială. Conform unui studiu efectuat în iulie 2013 în cadrul Centrului Medical Universitar Anam din Korea, femeile care au mirosit salvie au prezentat scăderea tensiunii arteriale și a ratei de respirație, de asemenea, au putut să se relaxeze în timpul unui examen medical stresant. Beneficiile bonus – ajută la îmbunătățirea memoriei și a atenției.

  1. Mentă

Uleiul de mentă stimulează, revigorează, tonifică mintea și corpul.  Cercetările arată că aromaterapia cu mentă poate face oamenii să se simtă mai atenți și să-și mărească capacitatea de memorare. Beneficiile bonus – reduce atât oboseala, cât și pofta de ciocolată.

  1. Portocală

Utilizați-l pentru a scădea anxietatea. Este recomandat pentru calmarea stărilor de iritabilitate si pentru completarea produselor cosmetice naturale. Uleiul esențial de portocală ajută la purificarea tenului, inalbeste petele pigmentare, regenerează celulele și ameliorează aspectul tenului.

  1. Rozmarin

Utilizați-l pentru a spori capacitatea de concentrare. Aromaterapia cu rozmarin poate îmbunătăți viteza și acuratețea în timpul gândirii. Studii recente au descoperit faptul că mirosul uleiului de rozmarin a impulsionat oamenii să se simtă revigorați și stimulați mental. Beneficiile bonus – stimulează energia și reduce oboseala.

  1. Scorțișoară

Utilizați-l pentru a intensifica focalizarea mentală. Poate stimula zona creierului care guverneaza vigilența. De exemplu, în urma unui studiu s-a constatat că șoferii au fost mai concentrați și mai puțin agitați după ce au inhalat vapori de ulei de scorțișoară. Beneficiile bonus – crește concentrarea și reduce frustrarea.

  1. Lămâie

Utilizați-l pentru a îmbunătăți starea de spirit. Cercetările arată că uleiul din coaja fructului poate stimula starea de spirit. Într-un studiu efectuat în Asia în 2008, de exemplu, cercetătorii au descoperit că inhalarea aromelor de ulei esențial de lamaie a fost mai eficientă în îmbunătățirea stării de spirit decât aromoterapia care implică utilizarea uleiului esențial de lavandă. Beneficiile bonus –  reduce anxietatea și stresul.

  1. Eucalipt

Utilizați-l pentru a opri secreția nazală. Combaterea congestiei nazale cu ulei de eucalipt ai carui vapori reacționează cu membranele mucoasei, reducând secreția nazală. Dar fiți conștienți de faptul că uleiul de eucalipt este puternic, deci aveți nevoie doar de una sau două picături. Beneficiile bonus – promovează claritatea mentală și calmează durerile de cap.

  1. Bergamotă

Folosiți-l pentru a obține un maxim de la starea de bine și pentru a scăpa de răceală. Într-un mic studiu, femeile care au inhalat vapori de ulei esential de bergamotă au avut niveluri mai scăzute de cortizol din salivă (hormonul eliberat ca răspuns la stres). Mirosul a ajutat, de asemenea, pacienții dintr-un centru de tratament pentru sănătatea mentală să se simtă mai bine, potrivit unui studiu din 2017.

  1. Lemongrass

Utilizați-l pentru a reduce starea de îngrijorare. Oamenii dintr-un studiu care au fost expuși la vaporii uleiului esențial de lemongrass au observat o scădere a anxietății și tensiunii arteriale și s-au recuperat mai repede dintr-o situație care provoacă stres. Beneficiile bonus – ajută la îndepărtarea insectelor.