Pe lângă nasul înfundat, durerile musculare, tusea și starea de moleșeală, atunci când ești afectat de răceală sau gripă îți pierzi și pofta de mâncare. Dar cu toate acestea, specialiștii din domeniul medical și nutriție ne sfătuiesc să trecem peste această stare și să încercăm să mâncăm, eventual porții mai mici de mai multe ori pe zi, deoarece o răceală sau gripă sunt ambele cauzate de viruși, iar alimentele cu proprietăți antivirale pot accelera recuperarea (sau pot lupta cu virușii prevenind apariția acestor afecțiuni).

Acestea sunt cele mai bune alimente pentru a combate gripa sau răceala:

  • Supa de pui

Acesta este unul dintre motivele pentru care mamele ne pregăteau întotdeauna o supă caldă la primul semn al nasului înfundat sau al altor simptome ale răcelii. Nu numai că supa de pui furnizează fluidele de care aveți nevoie pentru a ajuta la combaterea virusurilor, dar favorizează și descongestionarea căilor respiratorii. Proteina din carnea de pui ajută la repararea celulelor, iar legumele sunt pline de antioxidanți. Iar sfatul nutriționiștilor este acela de a prepara supa acasă, cu ingrediente naturale, având în vedere că supele instant sau cele care se găsesc la conservă sunt pline de conservanți și sodiu, fără a avea proprietățile benefice pentru organism necesare pentru a combate simptomele de gripă sau răceală.

  • Citricele

Vitamina C, cel mai frecvent întâlnită în citrice, este un antioxidant care poate ajuta la stimularea imunității. Așadar, includeţi în alimentația alimente care conțin vitamina C,  ca parte din rutina zilnică alimentară pentru a vă proteja sistemul imunitar. Cantitatea zilnică necesară de vitamina C (90 mg pentru bărbaţi şi de 75 mg pentru femei) o puteți obține din citricele bogate în vitamine, ardei gras, broccoli, varză de Bruxelles, papaya, cartofi dulci, conopidă și roșii.

  • Usturoiul, ceapa și prazul

Cele trei legume, usturoiul, ceapa și prazul, intră în categoria antibioticelelor naturale. Răceala, bronșita, artrita sau crizele de gută pot fi combătute în mod natural cu ajutorul acestora. Ca și în cazul vitaminei C, se recomandă consumul regulat, având în vedere că aceste legume conțin sulfiți care au proprietatea de a detoxifia organismul și de a combate infecțiile respiratorii, chiar dacă sunt consumate în cantități mici, având o mare contribuție în imunitatea organismului.

  • Ceaiul de ghimbir

Ghimbirul își câștigă distincția ca fiind unul dintre cele mai bune alimente împotriva răcelii, datorită unei substanțe chimice numite sesquiterpene, care vizează în special rinovirusurile, cea mai comună familie de virusuri care provoacă răceala, precum și substanțe care suprimă tusea. De asemenea, conține uleiuri esențiale cu rol antiinflamator care pot lupta împotriva infecției.

  • Mierea

Mierea este considerată a fi un panaceu universal, ea putând fi utilizată în diferite tratamente cum ar fi arsurile minore (puneţi mierea crudă pe o arsură cât mai curând posibil pentru a accelera vindecarea) până la tăieturi și zgârieturi (proprietățile naturale antiseptice ale mierii îi permit să funcționeze precum peroxidul de hidrogen, cunoscut sub denumirea comună de apă oxigenată).

Deoarece acționează ca o peliculă protectoare pentru gâtul inflamat, este cel mai bun aliment pentru a ameliora durerile în gât, iar proprietățile sale antioxidante naturale și antimicrobiene ajută la lupta împotriva infecțiilor cauzate de viruși, bacterii și ciuperci.

  • Kefir

Kefirul este bogat în probiotice care întăresc sistemul imunitar, afirmă nutriționiștii. Având o cantitate mai mare de proteine decât iaurtul sau laptele, acesta reglează și digestia, permițându-i organismului să folosească de fapt toate caloriile și substanțele nutritive pe care le consumaţi atunci când prezinți simptomele gripei sau răcelii.

Alte alimente fermentate, cum ar fi varza acră, mărarul, morcovii, kimchi (minunea fermentată a gastronomiei coreene care se înrudeşte cu varza acră românească, cu paocai-ul chinezesc, cu tsukemono-ul japonez, cu achar-ul indian precum şi alte murături din diverse părţi ale lumii) și kombucha (o băutură fermentată, pe bază de ceai negru (sau verde) care pe lângă zahăr, mai conține un mix de colonii de bacterii și drojdie), de asemenea, își fac treaba prin popularea intestinului cu bacterii benefice, prevenind astfel răcelile.

  • Ciupercile

În timp ce ciupercile au reprezentat un aliment de bază în medicina tradițională chineză, acestea și-au regăsit locul inclusiv în medicina modernă. Ciupercile au proprietăți antivirale, datorită în mare parte conținutului lor bogat de vitamina D. Acestea produc citokine, o proteină celulară, care ajută la combaterea infecțiilor. Polizaharidele din compoziția ciupercilor sunt o altă clasă de compuși care stimulează imunitatea.

  • Pește cu acizi grași Omega-3

Vitamina D vă ajută să vă mențineți sistemul imunitar puternic, iar nutriționiștii recomandă conținutul de vitamina D din peștele gras precum somonul care poate ajuta la menținerea nivelului optim al colesterolului din sânge atunci când organismul uman nu transformă o cantitate suficientă de vitamina D din lumina soarelui. Bonus: vitamina D poate ajuta la combaterea anumitor tipuri de cancer, la întărirea oaselor și la reducerea în greutate.

  • Ciocolata neagră

Cicocolata neagră, având un conținut ridicat de cacao, este un bun remediu împotriva răcelii și gripei deoarece aceasta conține un alcaloid care s-a dovedit în unele studii de specialitate că reduce inflamația cauzată de o răceală, fiind mai bun la suprimarea tusei decât codeina.

  • Alimente cu un conținut ridicat de zinc

Acest mineral esențial pentru organismul uman, ajută la întărirea sistemului imunitar, la reglarea nivelului de vitamina A, la reglarea metabolismului, la vindecarea rănilor, la tratarea răcelii precum şi a altor boli. Zincul se regăsește în special în gălbenușul de ou, carnea de miel și de curcan, semințele de dovleac și de susan, ciocolata neagră și în năut.