Sindromul burnout reprezintă o stare de epuizare fizică, psihică și emoțională produsă de stresul prelungit, în general la locul de muncă, fiind o consecință a dezechilibrului dintre cerințe, resurse și gradul de satisfacție profesională, conform depresiv.ro.

Termenul de “burnout” a fost introdus în anul 1970 de către psihologul american Herbert Freudenberger, definindu-l ca fiind caracteristic angajaților din domeniile de lucru cu oamenii, adică medici, asistente, profesori și asistenți sociali, profesii în care ar fi prezent un sentiment de sacrificiu pentru ceilalți. În prezent se consideră că acest sindrom nu se mai regăsește doar la anumite categorii profesionale ci poate afecta angajații din orice domeniu, în special cei expuși la un stres prelungit.

De altfel, în urma celui mai recent studiu efectuat pe un număr de aproximativ 1.000 de persoane, cel puțin 40% dintre acestea au afirmat că senzația de stres este foarte prezentă în viața lor, mai exact aceasta se manifestă cel puțin de trei ori pe săptămână.

Studiul a fost realizat de către Entity Health, divizia de produse nutraceutice (cuvânt care provine dintr-o combinație de cuvinte – nutriție și farmaceutic – și reprezintă o serie de substanțe extrase din surse alimentare, care se folosesc în scopul prevenirii și tratării unor afecțiuni medicale) a companiei Biopharma. În raport se menționează faptul că aproape un sfert dintre persoanele participante la studiu se simțeau foarte obosite după ce se trezeau dimineața, iar 50% dintre participanți aveau nevoie de cafea pentru a se putea concentra la ceea ce aveau de realizat pe perioada întregii zile.

Faptul că trebuie să jonglezi cu cerințele unei vieți agitate poate fi extrem de obositor, fortandu-ți limitele mult prea des. Acest lucru poate duce la epuizare – o condiție mai dăunătoare pentru sănătatea ta decât stresul.

Semnele cacteristice acestui tip de afecțiune pe care trebuie să le luați în considerare sunt următoarele:

  • Unul dintre primele semne care pot indică faptul că ești suprasolicitat la momentul de față este că nu te mai simți odihnit după trezire, fiind într-o stare de oboseală permanentă și lipsit de energie. În aceste circumstanțe, tulburări ale somnului sunt legate de îngrijorare, stres și anxietate. În acest sens specialiștii recomandă programarea unor pauze la intervale regulate de timp, iar acest lucru include și deconectarea completă de la tehnologie.
  • Lipsa de motivare și concentrare la locul de muncă – “oameni care pur și simplu stau la birou, privind îndelung ecranul monitorului și pentru care durează o veșnicie să ia niște decizii simple”, acesta este un exemplu dat de către specialiști cu privire la persoanele care pot fi afectate de sindromul burnout. Pentru a vă ajuta, luați în considerare beneficiile sprijinului pe care îl puteți primi, fie că este vorba de prieteni și de familie, de colegi sau de un profesionist în domeniul sănătății;
  • Iritabilitate și stare conflictuală permanentă – deși epuizarea poate lua forma lipsei de energie, de asemenea această se poate manifesta și în mod total opus, și anume prin faptul că oamenii se pot simți incapabili să-și controleze emoțiile. Acest lucru poate însemna că, dacă sunt provocați, aceștia se pot descărca pe cei apropiați sau pot vorbi într-un mod neprofesional la locul de muncă. Specialiștii recomandă ca atunci când simțiți că sunteți pe punctul de a ceda, aruncați o privire asupra aspectelor din viața voastră în care este posibil să aveți nevoie să setați limite.
  • Izolare față de familie și prieteni – în timp ce unii s-ar putea manifestă prin pierderea temperamentului datorită stării de epuizare, există și cei care se îndepărtează de relațiile cu prietenii și familia. Specialiștii caracterizează această stare prin faptul că nu te mai simți capabil să ai grijă de ceea ce e important pentru ține, să faci orice efort sau să rămâi motivat. Deși te poți simți tentant să nu dezvălui nimănui sentimentele tale în speranța că ceea ce se întâmplă va trece, este mai important să te străduiești să menții deschise canale de comunicare.
  • Sindromul burnout poate lua forma unor simptome fizice – pe lângă faptul că vă simțiți epuizați emoțional, puteți experimenta și simptome fizice. În cadrul studiului menționat, s-a descoperit faptul că trei sferturi dintre participanți au spus că au suferit dureri articulare cel puțin o dată pe săptămână. Simptome fizice care pot apărea ca și rezultat al epuizării pot fi dureri de cap, tensiune musculară, dureri de spate sau manifestări digestive.

Pentru a preveni această afecțiune este importantă menținerea unui stil de viață sănătos, iar alimentația sănătoasă, odihna suficientă, efectuarea de activități fizice în mod regulat sunt factori cu efect demonstrat de creștere a energiei, a rezistenței la stres și a performanțelor. Capacitatea de a stabili priorități și delimitarea aspectelor pot duce la detașarea de problemele profesionale în timpul liber.

De asemenea se recomandă acordarea de timp pentru activitățile plăcute, pentru dezvoltarea creativității și ieșirea din rutina de zi cu zi. Nu trebuie neglijat nici timpul petrecut cu familia și cu prietenii, activitățile sociale având un efect benefic care nu trebuie neglijat.