Un brexit fără acord ar cauza mari probleme pentru exportatorii și importatorii britanici și industria transporturilor navale, amenințând stabilitatea comerțului mondial, avertizează mai multe asociații de business din Marea Britanie, precum Camera de Comerț a UK și Asociația Retailerilor din UK.

Concret, exportatorii, importatorii și armatorii nu știu ce legislație se va aplica acelor transporturi care vor fi pe drum în jurul și după data de 29 martie, ziua Brexitului. Cum timpul de transport către destinații poate fi și de două luni, un vas cu încărcătură plecat astăzi din porturile britanice s-ar putea trezi că, odată ajuns la destinație, nu este primit la descărcare, deoarece, în lipsa unui acord clar privind Brexitul, încărcăturile navelor ar putea cădea sub regulile Organizației Mondiale a Comerțului (WTO), ceea ce s-ar traduce în nevoia de a achita taxe vamale și taxe de import precum și alte tarife care nu există in momentul de față.

Marea Britanie exportă bunuri în valoare de  5 miliarde de lire sterline către cele 60 de țări care au acord de comerț liber cu Uniunea Europeană. Un Brexit fără acord înseamnă că Marea Britanie nu mai are acces la comerț liber cu aceste state, iar bunurile britanice vor fi taxate de către acestea.

Oficialii britanici fac eforturi să securizeze noi acorduri cu fiecare stat în parte, dar recunosc că o perioadă trebuie să spere că respectivele state vor dovedi clemență și nu vor aplica taxe și tarife. Aceeași problemă se pune și la bunurile importate în Marea Britanie, taxe suplimentare pe produse și materii prime ar însemna prețuri mai mari de suportat de populația. În aceste condiții reprezentanți ai armatorilor au declarat că s-ar putea să existe refuz de a oferi o navă, deoarece nu există momentan o situație clară vizavi de regulile care se vor aplica transportului naval de la data Brexitului încolo.

În total, 500 de milioane de tone de mărfuri trec anual prin porturile britanice, iar aplicarea de taxe și tarife pentru acestea  ar însemna categoric prețuri mai mari, deci o inflație mai mare. Este unul din motivele pentru care Banca Angliei a menținut dobânda cheie la 0,75% și a avertizat că PIB-ul țării va crește anul acesta cu maxim 1,2 % sau poate chiar cu mai puțin.