Operatorul britanic din domeniul turismului, Thomas Cook, a anunţat luni intrarea în faliment, lăsând peste 160.000 de britanici blocați peste hotare precum și un milion de clienți ai companiei cu sejururile anulate. 21.000 de angajați se confruntă cu un viitor incert după ce și-au pierdut locurile de muncă, inclusiv 9.000 în Marea Britanie, Thomas Cook fiind cel mai vechi operator de turism din lume.

Miniștrii guvernului de la Londra vor lansa astăzi cea mai amplă acțiune de repatriere din istoria Marii Britanii, având la dispoziție o flotă de 40 de avioane în așteptare, care vor aduce acasă în jur de 160.000 de britanici din mai mult de 50 de destinații în următoarele zile.

Discuțiile purtate la sfârşitul săptămânii trecute în vederea salvării celebrului operator britanic din domeniul turismului, care de mai mulți ani întâmpină dificultăți datorită datoriilor considerabile acumulate, competiţiei online precum şi din cauza incertitudinii geopolitice, au eșuat, iar Autoritatea Aviației Civile a anunțat finalul pentru compania fondată acum 178 de ani în primele ore ale acestei dimineți.

Boris Johnson a declarat astăzi că Guvernului i s-a cerut să salveze afacerea cu 150 de milioane de lire sterline din banii contribuabililor, dar a refuzat.

„Este clar că sunt mulți bani ai contribuabililor și creează, după cum vor aprecia oamenii, un pericol moral în cazul unor astfel de dificultăți comerciale viitoare cu care se confruntă companiile”,

a afirmat Boris Johnson, potrivit DailyMail. Johnson, aflat la bordul aeronavei RAF Voyager pentru a călători la New York în vederea participării la Adunarea Generală a Națiunilor Unite, a declarat jurnaliștilor că:

„Este o situație foarte dificilă și, evident, gândurile noastre se îndreaptă către clienții companiei Thomas Cook, operatorii de turism, care se pot confrunta la momentul de față cu dificultăți în a ajunge acasă. Într-un fel sau altul, statul va trebui să intervină pe bună dreptate pentru a ajuta operatorii de turism aflați în dificultate.”

Compania charter Titan Airways, cu sediul în Stansted, va efectua un număr mare de zboruri de repatriere, în timp ce British Airways, Virgin Atlantic, Easyjet, Tui, Jet2 și Malaysia Airlines sunt, de asemenea, pregătite să intervină.

Potrivit unui comunicat al companiei, citat de Reuters şi AFP, preluat de Agerpres, reprezentanții Thomas Cook afirmă:

„În pofida eforturilor considerabile, discuţiile dintre diferitele părţi participante la grup şi noile surse de finanţare posibile nu au dus la niciun acord. Consiliul de Administraţie a ajuns, prin urmare, la concluzia că nu are altă opţiune decât să ia măsurile pentru a intra în lichidare judiciară cu efect imediat.”

Thomas Cook avea nevoie de finanţări suplimentare în valoare de 200 milioane de lire sterline, pe lângă pachetul de 900 milioane lire sterline convenit deja, pentru a evita falimentul.

Conform DailyMail, Dr. Peter Fankhauser, CEO-ul companiei Thomas Cook, a declarat că prăbușirea operatorului de turism este o „chestiune de profund regret”, cerându-și scuze „milioanelor de clienți și miilor de angajați” ai companiei.

Thomas Cook realiza o cifră de afaceri de aproximativ 10 miliarde lire sterline pe an, însă de mai mulţi ani compania era afectată de o concurenţă acerbă între tour-operatori precum şi de un mediu economic incert în special în Marea Britanie, în contextul Brexitului şi a deprecierii lirei. Grupul Thomas Cook a înregistrat datorii de 1,7 miliarde lire sterline, întâlnirea cu creditorii fiind decisivă pentru compania care avea un portofoliu de 19 milioane de clienţi pe an în 16 ţări.

Între timp, la Bucureşti, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) analizează dacă există şi turişti români printre cei afectaţi de această situaţie.

credit foto: thesun.co.uk