Potrivit zf.ro, Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, vrea să propună ca preţurile produselor şi serviciilor din România să fie în lei, şi nu echivalentul în lei a unor preţuri în euro. El a declarat vineri într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria, după aprobarea bugetului pe 2019, că a discutat cu Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, şi că această situaţie va fi pusă în discuţie în Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială.

Teodorovici spune că situaţia de acum, când preţurile unor bunuri şi servicii sunt în lei, dar au la bază preţuri în euro, duce la „slăbirea leului”.

Iar evoluția cursului de schimb leu-euro și impactul acestui curs în prețuri în întreaga economie par să îi dea dreptate ministrului finanţelor.

Situația României este cu atât mai ingrată, cu cât este singura țară din Europa Centrală și de Est unde se întâlnește o astfel de situație.

În Polonia, pe site-urile de anunţuri imobiliare de exemplu, preţurile sunt afişate în zloţi. În Ungaria, în forinţi. În Bulgaria, în leva. Dar nu și în România, unde mare parte a prețurilor afișate atat în anunțurile imobiliare cât și pentru multe alte bunuri sunt denominate în euro. Înainte ca euro să ia amploare, practica era ca preţurile să fie afişate în dolari.

Preţurile la multe bunuri, inclusiv imobiliare, în România sunt date în euro, şi sunt plătite în lei în funcţie de cursul zilnic leu-euro, situaţie identică pentru maşini, serviciile de telefonie mobilă, etc.

Când cursul leu-euro creşte, creşte şi echivalentul în lei a bunului sau serviciului respectiv. În Polonia, preţurile sunt oferite direct în zlotul polonez, ca să oferim o comparaţie cu cea mai puternică economie a Europei Centrale si de Est.

Românii care cumpără un apartament al cărui preț este exprimat în euro  trebuie să fie atenţi la dobânzi, la evoluţia cursului, la evoluţia preţurilor apartamentelor, etc.

Și acesta este numai un exemplu dintre cele la care se aplică ”euroizarea” în România. Acelaşi lucru se întâmplă şi la chirii, piaţa auto, şi chiar şi la ofertele / facturile de la telefonie mobilă.

Toate reclamele operatorilor de telefonie mobilă sunt în euro, însă, spre exemplu, aceeaşi cartelă de 5 euro credit poate valora extrem de diferit în funcţie de ziua în care o cumperi.

Dacă consumatorul român s-ar educa să ceară preţurile direct în lei, România ar putea avea măcar o variabilă mai puţin de care să se teamă și ar scădea dependența de riscul valutar, adică variația leului față de euro.

Această situație este cunoscută de altfel de multă vreme, inclusiv de BNR. Iată ce declara în zf.ro Lucian Croitoru, consilier al guvernatorului BNR, în 2014:

“… permiterea afişării preţurilor în euro este “o problemă” a statului, care nu a reuşit să îşi impună propria monedă. Faptul  că (comerciantii, n.n.)  îşi permit să afişeze preţuri în euro e o slăbiciune a noastră. Ar trebui să fie afişate în lei, dar este încă o dovadă a faptului că lumea doreşte să facă calculele în euro.”

sursă foto și informaţii: zf.ro.