România are la dispoziţie aproape doi ani, respectiv până la data de 28 noiembrie 2021, pentru transpunerea noului pachet legislativ european privind protecţia consumatorilor în mediul online, a anunţat miercuri, 8 ianuarie a.c., Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), conform Agerpres.

„În data de 7 ianuarie 2020 a intrat în vigoare Directiva (UE) 2019/2161 (denumită Directiva Omnibus) a Parlamentului European şi a Consiliului referitoare la o asigurare mai bună a respectării normelor Uniunii în materie de protecţie a consumatorilor şi modernizarea normelor anterioare. În acest context, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va pregăti actul normativ de transpunere a Directivei Omnibus în dreptul naţional, care va cuprinde o serie de măsuri ce vor garanta standarde mai ridicate de protecţie pentru consumatorii români împotriva practicilor comerciale incorecte, atunci când aceştia optează să achiziţioneze produse sau servicii online”,

precizează ANPC, potrivit sursei citate.

Noile dispoziţii urmează să intre în vigoare începând de la 28 mai 2022.

Comisia Europeană a salutat intrarea în vigoare a noilor norme UE privind protecţia consumatorilor, pe care comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, le-a caracterizat ca fiind un avertisment puternic transmis comercianţilor cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.

Noul pachet legislativ de actualizare a normelor europene privind protecţia consumatorilor, parte a „Noilor avantaje pentru consumatori”, vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale UE privind protecţia consumatorilor, în conformitate cu evoluţiile digitale.

Conform noilor norme privind protecţia consumatorilor se va asigura, printre altele, și o mai mare transparenţă a pieţelor online: va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise, se menționează în comunicatul Comisiei Europene.

Potrivit noului pachet legislativ, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul unor situaţii de prejudiciu colectiv, care afectează consumatorii din întreaga UE, potrivit sursei citate.

Vicepreşedintele Comisiei Europene pentru Valori şi Transparenţă, Vera Jourova, a atras atenţia că noile reguli vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi doar dacă statele membre le vor pune în aplicare rapid.

„Noile norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală, protecţie pe care o merită cu prisosinţă. De asemenea, UE spune <<NU>> produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e aşa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere”,

a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, potrivit Agerpres.

Comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, i-a avertizat pe comercianţi că o amendă pentru încălcarea drepturilor consumatorilor poate ajunge la 4% din cifra de afaceri anuală a companiei.