Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală au anunțat că, începând cu data de 15 martie, inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF vor desfăşura acţiuni de control tematic privind respectarea de către operatorii economici a obligaţiei de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic.

“Acțiunea de control tematic dispusă de Ministerul Finanțelor Publice este determinată de faptul că cererea de achiziționare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie-februarie, vânzările diminuându-se drastic.

În luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu cca 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu cca.11%.”

Este menționat în comunicatul instituției.

Autoritățile spun că firmele n-au absolut niciun motiv să întârzie înlocuirea vechilor case de marcat, în condițiile în care pe piață există stocuri de noi aparate și n-au mai fost semnalate probleme privind instalările acestora, menționând în comunicat următoarele:

“La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service.

Mai mult decât atât, solicitările de instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat, au scăzut chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja, sau pentru care au fost achitate avansuri (sunt semnalate numeroase situații în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor).

Este important de știut că ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție, pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți ( 87 modele existente pe piață).

Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenției, vor fi scurte având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri.

De asemenea, în termen de 10 zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege.”

Conform unui articol din Ziarul Financiar,  Doru Dudaş, director general în cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), a estimat recent, în cadrul unui eveniment pe teme de fiscalitate, că este nevoie de dotarea cu aproape 750.000 de case de marcat electronice, iar întreaga dotare va fi finalizată până la mijlocul acestui an.

Dudaş spune că au existat sincope la institutul de acreditare a caselor de marcat, care nu mai făcea faţă şi nu mai avea oameni după care au apărut probleme, care încă persistă, în fiscalizarea aparatelor de marcat, care se realizează prin unităţile de service acreditate, care nu aveau nici acestea, personal suficient care să asigure fiscalizarea şi instalarea propriu-zisă a tuturor acestor case de marcat.

La jumătatea lunii februarie existau 463.000 de aparate noi în piaţă, 352.000 de aparate fiscalizate prin atribuirea seriei fiscale unice pe aparat şi 273.000 de aparate instalate în funcţiune.

„În piață sunt astăzi 78 de modele de case de marcat care acoperă toate sectoarele de economie. Trebuie să ajungem undeva la 700.000 – 750.000 de aparate instalate. Se va finaliza pe la mijlocul acestui an. După ce se finalizează această etapă, urmează să discutăm etapa conectării și în a doua parte a acestui an apreciez că vom fi pregătiți să facem această conectare (la serverele ANAF n.r.). Acum nu avem ce conecta pentru că am anticipat dificultatea procesului și întinderea pe o perioada lungă am gândit această etapă pre-operațională în care informațiile din casele de marcat care urmează să ajungă zilnic la ANAF, acum ajung lunar printr-o declarație inteligentă”

A explicat reprezentantul Ministerului Finanțelor.

Conform reglementărilor actuale, amintim faptul că amenzile pentru nerespectarea calendarului înlocuirii caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 – 10.000 de lei. Firmelor le sunt confiscate sumele nejustificate și li se suspendă activitatea până-și schimbă casele de marcat și achită amenzile.

Așa cum este explicat și într-un articol avocatnet.ro, inițial, autoritățile au ales să fie înțelegătoare cu companiile și au inclus în legislația prevenirii nedotarea cu noile case de marcat, astfel încât societățile să nu fie amendate din start dacă nu-și îndeplinesc obligația legală. Totodată, s-a mers pe o politică de termene mari pentru dotarea cu noi aparate, însă această abordare este schimbată de-acum, din moment ce autoritățile au observat întârzieri nejustificate în procesul de înlocuire a vechilor case de marcat.

Informaţii referitoare la aparatele de marcat electronice fiscale (case de marcat) puteți găsi consultând ghidul caselor de marcat afișat pe site-ul anaf.ro, iar legislaţia specifică desfăşurării activităţii de avizare a aparatelor de marcat electronice fiscale o puteți găsi aici.

credit foto: Ziarul Clujean